CENTRUM
O nas
Zajęcia
Instruktor
TAIJI (Tai - Chi)
Co to jest
Wskazania i korzyści
Program
QIGONG
Co to jest
Wskazania i korzyści
Program
|
Tao (Dao) - filozofia w Taiji (Tai - Chi)
Aby zrozumieć filozofię Taiji oraz jej rozwinięcia bojowego Taijiquan należy poznać
podstawy, które leżały u ich powstania. Nie można ćwiczyć i rozwijać tej sztuki bez właściwego zrozumienia zasad
rządzących światem chińskich mistrzów. Oczywiście na pewnym poziomie mechanicznym można wyuczyć się formy lub
ćwiczeń oddechowych Qigong, lecz dalszy rozwój nie jest możliwy bez właściwego poznania. Zarówno Taiji jak i Qigong
nie są nurtami religijnymi i korzystać z ich dobrodziejstw może zarówno katolik, ateista czy wyznawca dowolnej
religii. Jednak baza na której opiera się ich filozofia jest mocno osadzona w myśli taoistycznej, buddyzmie oraz
naukach Konfucjusza.
Koncepcje, które opisują chińskie rozumienie świata, mające najważniejszy wpływ na
ukształtowanie Taiji narodziły się ponad 2 i pół tysiąca lat temu. Ich przedstawieniu poświęcono wiele ksiąg czy
dzieł literackich. Do najbardziej znanych należą dwie: Księga przemian - Yi Jing (I-cing) i Księga Drogi i Cnoty -
Dao De Jing (Tao Te Ching). Druga będąca traktatem powstała w VI wieku p.n.e., a jej autorem był chiński filozof
Laozi (Lao Tsu) zwany też Li Er. Przedstawił on rzeczywistość jako nieprzerwany strumień przemian dwóch sił Yin i
Yang. Zobrazowaniem tego jest symbol Dao, w którym dwa elementy jeden jasny, drugi ciemny, wpisane w koło wzajemnie
się przenikają. Oba symbolizują przeciwstawne pierwiastki: Yang to wszystko to co jest silne, męskie, twórcze,
aktywne czy idące w przód. Yin to jego przeciwieństwo: słabe, żeńskie, przyjmujące, bierne i cofające się. Jeśli
Yang to dzień i lato to Yin jest nocą i zimą. Ich wzajemna zależność przedstawiona na symbolu pokazuje ciągły ruch.
Gdy jedna siła rośnie druga maleje. Jednak w momencie dominacji jednej z sił nad drugą jest już w Dao zalążek
przemiany, przeciwieństwa są trwale połączone. Nie istnieje nic co byłoby całkowicie Yang czy całkowicie Yin.
Gdy nastaje największa ciemność nocy słońce nieuchronnie zbliża się do horyzontu by wyjrzeć zza niego i rozświetlić
mrok. Tak samo w południowym górowaniu dnia jest już zapowiedź wieczora.
Najważniejszym przesłaniem księgi mistrza Laozi była próba opisu Dao. Sprowadza się ona do
refleksji, że jest to niemożliwe. Już na samym początku stwierdza: "Dao, które można wyrazić słowami nie jest
prawdziwym Dao." To co można określić, zawrzeć w regule nie jest prawdziwe. Do jego istoty najbardziej zbliża nas
metafora, zawarta na stronach traktatu.
"...Najwyższa dobroć podobna jest wodzie. Dobroć wody przynosi korzyść dziesiątkom tysięcy rzeczy, mimo iż z nikim
nie walczy... Nie ma na świecie nic bardziej słabego i miękkiego od wody, a jednak w pokonaniu twardego i mocnego
nic nie może jej dorównać. Nie istnieje też nic takiego, co by ją mogło zastąpić. To, co słabe, zwycięża to, co
mocne. To, co miękkie pokonuje to co twarde..."
(Lao-tsy, Tao-te-king, tłum.T.Żabikowski)
Woda, sama bezkształtna, przyjmuje postać jaką wymusza na niej naczynie. Jest nieuchwytna
lecz dająca się złapać. Ustępująca przed twardym, a jednak może wydrążyć skałę. Zwycięża wszystkie inne żywioły. W
starciu z ogniem gasi go albo zamienia się w parę by w końcu powrócić po skropleniu (przemiana jak w symbolu Dao).
W swojej drodze ku morzu ustępuje przeszkodom, omija je lub drąży, na koniec docierając do celu.
W Taiji ćwiczący porusza się powoli, wykonując lekkie okrężne ruchy tak, jakby znajdował
się w wodzie. Dłonie przesuwają się luźno jak wodorosty obmywane nurtem rzeki. Kolejne ruchy są kontynuacją
poprzednich bez widocznych przerw czy zawahań. Adept Taijiquan gdy jest popychany, ustępuje nie tracąc kontaktu
przez co neutralizuje twardy atak przeciwnika. Przyklejony do niego cały czas kontroluje jego ruchy, by w momencie
dogodnym wytrącić go z równowagi. Zamierzona i wyćwiczona miękkość oraz rozluźnienie jest podstawą prawidłowej
techniki ruchu. Przepływ energii Qi nie jest hamowany przez niepotrzebne napięcia mięśni co umożliwia jej swobodne
krążenie w organizmie jednocześnie wpływając na zachowanie zdrowia. Można więc powiedzieć za Lao-tsy, że to, co
jest miękkie, słabe zwycięża i kroczy ku życiu.
Tak jak w symbolu Dao ujęta jest ciągła przemiana sił Yang w Yin i na odwrót, tak w trakcie
ćwiczeń Taiji, a szczególnie pchających rąk następuje ciągła zmiana. Ćwiczący w jednej chwili pcha by w następnej
ustępować. Jest w ciągłym ruchu będąc jednocześnie jednym z elementów otaczającego go świata.
[RF]
|
Artykuły wybrane
Automasaż
Tao - filozofia w Taiji
Meridiany
Galerie wybrane
Sztuka Chin-ceramika
Park Nanguan
Pałac Letni cz.2
|