CENTRUM
O nas
Zajęcia
Instruktor
TAIJI (Tai - Chi)
Co to jest
Wskazania i korzyści
Program
QIGONG
Co to jest
Wskazania i korzyści
Program
|
Konrad Dynarowicz
Etapy szkolenia w treningu Taiji - część 1
Spadkobierca stylu Chen Tai Chi mistrz Chen Xiao Wang rozmawiając z sifu Howardem Choy o
treningu Tai Chi użył obrazowego porównania, że z treningiem Tai Chi jest tak samo jak z nauką chodzenia. Najpierw
uczymy się raczkować, potem chodzić a w końcu biegać. Proces uczenia się Tai Chi polega na stopniowym doskonaleniu
umiejętności, począwszy od opanowania podstawowych zasad i dopiero na ich bazie można wykonywać bardziej
zaawansowane techniki. Zanim jednak doprowadzimy umiejętności kolejnych poziomów zaawansowania do mistrzostwa,
droga jaką będziemy musieli przebyć, wymagać będzie wiele cierpliwości i wytrwałości.
Postępy w poznaniu Tai Chi nie zależą od ilości wyuczonych form, ale od zrozumienia i
przyswojenia oraz umiejętności zastosowania w praktyce zasad Tai Chi. Nie ma tu znaczenia, który ze stylów Tai Chi
się uprawia ani też czy pozycje podczas wykonywania formy są niskie czy wysokie. Ważna jest natomiast umiejętność
skupiania Chi i przemieszczania jej do każdej części ciała, i choć ruchy będą wyglądać miękko, będą pełne siły,
zachowanie będzie swobodne, ale pełne gotowości.
Mistrz Chen twierdzi, że istnieje pięć stopni zaawansowania w treningu Tai Chi. Każdy z
nich ma swój własny cel i odpowiednie metody treningowe. Wiedząc to można samemu ocenić na jakim jest się poziomie
zaawansowania i jaką pracę należy jeszcze włożyć w doskonalenie swoich umiejętności.
STOPIEŃ 1 - Prawidłowe wykonywanie formy i przyjmowanie właściwych postaw.
Rozpoczynając naukę formy Tai Chi należy skoncentrować się na prawidłowym wykonywaniu
ruchów i postaw. Przyjmowanie właściwych postaw jest konieczne, aby energia wewnętrzna Chi mogła krążyć we właściwy
sposób. Zapewne na początku ruchy będą wykonywane kanciasto, w oderwaniu od siebie, ale jest to normalne dla
początkujących. Ćwicząc wytrwale, stopniowo ruchy będą się stawać coraz bardziej prawidłowe. Na tym poziomie
umiejętności używa się ruchu do wytwarzania Chi. Systematycznie ćwicząc, można będzie wykonując niektóre ruchy
odczuwać przepływ Chi. Aby Chi mogła krążyć we właściwy sposób, konieczne jest zachowanie pewnych zasad. A
mianowicie, należy trzymać tułów prosto, głowę w taki sposób jakby była zawieszona, barki i klatka piersiowa
powinny być rozluźnione, talia luźna i kolana zgięte. Wówczas Chi może zakorzenić się w "Dan Tien". Jest rzeczą
normalną, że początkowo będzie to sprawiać wiele kłopotu, ale jeśli stopniowo będzie się korygować rozluźnienie
ciała, pozycje i ruchy, można będzie po pewnym czasie prawidłowo wykonywać ruchy formy.
Na tym poziomie nie zaleca się ćwiczyć ani sparingu ani pchających dłoni. Dlaczego?
Ponieważ na tym etapie umiejętności ćwiczącego można porównać do słupa wkopanego płytko w ziemię i pozbawionego
odpowiedniej postawy. W związku z tym można go łatwiej przewrócić. Wynika to z tego, że u ćwiczącego jest za dużo
Yang a za mało Yin - poziom ten jest określany słowami: być w "jednej części Yin a w dziewięciu Yang".
STOPIEŃ 2 - Odczuwanie przepływu Chi [Qi]
Opanowawszy do perfekcji umiejętności związane z nauką zewnętrznego wyglądu i postaw formy
należy rozpocząć pracę nad wyeliminowaniem niedociągnięć związanych z ruchami ciała, przepływem Chi oraz właściwą
postawą. Tak, aby wewnętrzna energia Chi mogła płynąć bez przeszkód i aby można było zacząć ją odczuwać.
Formę należy ćwiczyć w taki sposób, aby ruchy były bardziej płynne i spokojne, zaś ciało
poruszało się na jednym poziomie. Należy też pamiętać o zachowaniu właściwej postawy. W tym miejscu należy
podkreślić niezwykle ważną rzecz, a mianowicie na tym poziomie umiejętności można jeszcze nie odczuwać żadnych
oznak robienia postępów. Czasami zdarza się odczuwać przepływ energii a czasami nie. Trenując formę będzie można
wyrażać energię w uderzeniu (Fa Jing), natomiast w przypadku pchających dłoni nic takiego nie będzie występowało.
Na tym etapie treningu bardzo ważną rzeczą jest własna determinacja i wytrwałość. To co
powinno się robić, to sprawdzić czy prawidłowo wykonuje się formę, zgodnie z podstawowymi zasadami. Należy starać
się wykonywać ruch całym ciałem jako jednością, zgodnie z klasycznymi zasadami Tai Chi: "kiedy jedna część ciała
porusza się, porusza się całe ciało", "nie ma ani nadmiaru ani niedoboru w ruchu", "ruchy i przemiany (Yin-Yang) są
płynne i naturalne".
Chi zaczyna więc krążyć w organizmie i Tai Chi staje się coraz bardziej interesujące dla
ćwiczącego i tych, którzy go obserwują. Zanim to jednak nastąpi, to pomimo odczuwania Chi, nie będzie można jej
jeszcze ukierunkować. Jakie są tego powody? Po pierwsze energia Chi jest wówczas jeszcze nieuporządkowana, a
postawa nie jest w pełni prawidłowa. Po drugie, forma jest często wykonywana albo zbyt szybko (tak, że następuje
utrata płynności ruchów) albo zbyt wolno (wtedy ruchy są oddzielone od siebie). Czasami też starając się rozluźnić
klatkę piersiową możemy spowodować, że stanie się zbyt zapadnięta. Chcąc aby talia była elastyczna, powodujemy, że
staje się zbyt rozluźniona. Może się też zdarzyć, że pośladki są wypychane za bardzo do tyłu, zaś klatka piersiowa
za bardzo do przodu.
Skorygowanie postawy można natomiast osiągnąć poprzez lepszą koordynację i wyeliminowanie
błędów tak, aby móc uzyskać wewnętrzną i zewnętrzną jedność. Wewnętrzna jedność oznacza, że serce jednoczy się z
umysłem, Chi z siłą, ścięgna z kośćmi. Natomiast pod terminem zewnętrzna jedność ma się na myśli to, że dłoń jest
skoordynowana ze stopą, łokieć z kolanem, a bark z biodrem. Ma to miejsce wówczas, gdy wnętrze jest zjednoczone z
tym co na zewnątrz. Gdy otwarcie jest zawarte wewnątrz zamknięcia, a zamknięcie wewnątrz otwarcia.
Ćwiczenie formy i pchających dłoni wymagają tych samych umiejętności. Jeśli istnieją
problemy w ćwiczeniu pchających dłoni, pojawiają się one również przy wykonywaniu formy. Należy zwrócić więc
baczną uwagę na cztery podstawowe techniki Tai Chi: Peng, Lu, Ji, An.
Na omawianym etapie nauki Tai Chi bardzo ważne są ćwiczenia Chan Ssu-Chin ("rozwijania
jedwabnego kokonu"). W każdym ruchu formy należy używać właśnie tej techniki. Cytując klasykę Tai Chi: "w technice
rozwijania jedwabnego kokonu, Chi ma swoje źródło w talii, przenika wszędzie i wszędzie jest obecne". Aby we
właściwy sposób wykonać technikę Chan Ssu-Chin należy najpierw rozluźnić klatkę piersiową, uelastycznić talię,
zgiąć kolana. Dłoń prowadzi łokieć, łokieć bark, a bark prowadzi talię. W cyklu odwrotnym talia aktywuje bark,
bark łokieć, a łokieć dłoń. Biorąc pod uwagę górną część ciała nadgarstek jest skoordynowany z ruchem tułowia,
natomiast w dolnej części ciała - kostki powodują ruch nóg.
Używając obrazowego porównania, ciało człowieka można porównać do drzewa - nogi są jego
korzeniami, tułów - jego pniem, ramiona i pałce są gałęziami i liśćmi. Chi krąży od korzeni poprzez pień i gałęzie
do liści, po czym powraca tą samą drogą do korzeni.
Można mieć więc problemy z osiągnięciem perfekcyjnej koordynacji ruchów. Przeciwnik będzie
mógł wykorzystać tą słabość. Można też mieć trudności z użyciem siły i stosować jej zbyt mało lub zbyt dużo. Można
też nie umieć jeszcze odpowiednio obniżyć swojej energii. Często występować będzie tendencja do przeciwstawiania
się siłą sile przeciwnika. Ten poziom umiejętności jest określany: "być w dwóch częściach Yin a w ośmiu Yang".
Konrad Dynarowicz
Artykuł zamieszczono za zgodą i dzięki uprzejmości autora. Informacje o autorze oraz więcej publikacji można
znaleźć na stronie:
www.neikung.info
|
Artykuły wybrane
Automasaż
Tao - filozofia w Taiji
Meridiany
Galerie wybrane
Sztuka Chin-ceramika
Park Nanguan
Pałac Letni cz.2
|