CENTRUM
O nas
Zajęcia
Instruktor
TAIJI (Tai - Chi)
Co to jest
Wskazania i korzyści
Program
QIGONG
Co to jest
Wskazania i korzyści
Program
|
I-Cing "Księga Przemian"
Zachodnie widzenie świata zakłada, że wszystko ma swoją przyczynę i powoduje jakiś skutek.
Nasz system myślenia przyjmuje to jako aksjomat niepodważalny, więc w sposób logiczny rodzą się "obiektywne" prawa
natury, z których każde opisuje wybrany wycinek rzeczywistości. Powstają reguły ujmujące poszczególne zjawiska w
ramach precyzyjnych zasad i przepisów. Dlatego nasze zdziwienie budzą odstępstwa w tworzeniu się czy przebiegu
określonych procesów.
W umyśle wschodnim też istnieje przyczynowość, ale jej jakość jest inna. Nie ma znaczenia
łańcuch zdarzeń przed lecz stan obecny, obraz chwili, ulotny moment. Nie dzieli się tu tego obrazu na fragmenty, z
których każdy powstał niezależnie, lecz kontempluje całościowo jako stan pewnej harmonii. Ukoronowaniem takiego
widzenia świata są chociażby japońskie wiersze haiku, zamykające w 17 sylabach esencję uchwyconego przez
obserwatora obrazu.
Istnieje księga będąca jednym z fundamentów takiego odmiennego postrzegania. Jest to I-Cing
(Yi-jing) Księga Przemian. Należy ona bezsprzecznie do największych oraz najbardziej znaczących dzieł światowej
literatury. Określana czasami jako kanon i spuścizna konfucjanizmu w rzeczywistości zawiera też w sobie pierwiastki
filozofii taoistycznej.
Jej początki sięgają czasów starożytności. Istniała już za życia Konfucjusza (551-479
p.n.e.) i wcześniej interesował się nią Laozi jeden z ojców taoizmu. Korzenie I-Cingu narodziły się z archaicznych
znaków przeznaczonych do wróżenia. Początkowo, graficzne symbole określały jedynie odpowiedzi: tak, nie. Tak -
oznaczone było przez linię ciągłą, natomiast nie - przerywaną. Grupowanie trzech znaków w trigramy narodziło nową
jakość. Pozwoliło różnicować odpowiedzi przepowiedni i odnieść je do zdarzeń oraz przemian zachodzących w
przyrodzie. Osiem możliwych kombinacji linii połączono dodatkowo w pary, co utworzyło 64 heksagramy, które są
podstawą wiedzy zawartej w księdze. Tyle właśnie możliwych kombinacji określili mędrcy dla opisu wszystkich
możliwych przemian, stagnacji, przesileń czy napięć występujących we wszechświecie i jego obrazie. Niektóre źródła
przyjmują, że znana obecnie postać Księgi przemian została ukształtowana około 1150 roku p.n.e., a komentarze
dołączone do niej napisał oczarowany jej przenikliwą mądrością sam Konfucjusz (Kung-tse).
I-Cing, nie jest jedynie zbiorem graficznych symboli, służących do wróżenia. Najważniejsze
są w niej dodane osądy i komentarze, ujęte w kolejnych sześćdziesięciu czterech rozdziałach. Ich pozorna
niejednoznaczność stwarza wrażenie nieczytelności, zawiłości i odpowiedzi nie na temat. Korzystanie z Księgi
wymaga pewnego doświadczenia, praktyki i zrozumienia specyficznego języka, jakim jest napisana. Owe opisy są
głównie moralnymi wskazówkami jak postępować, aby odnieść życiową pomyślność czy korzyść w danej sytuacji. Czasami
pierwszy komentarz nie odpowiada na nasze pytanie, ukryty obraz czy przemiana pozwalają dotrzeć do prawdziwego
znaczenia odpowiedzi.
Powrócę tu do poruszonych na początku odmiennego sposobu odbioru świata przez mieszkańców
wschodu. My, możemy powątpiewać w praktyczną możliwość wykorzystania jedynie 64 gotowych opisów do odpowiedzi na
każde pytanie. Odpowiedzi w końcu są losowane, więc z założenia (!) przypadkowe. Skąd "Księga" może wiedzieć, o co
mi chodzi? Gdzie jest tu mądrość, a gdzie głupia zabawa? Prawdziwości twierdzeń I-Cingu nie sposób dowieść, ani
potwierdzić doświadczeniem. Jaki związek ma rzut monetami z moimi problemami rodzinnymi?.. Wszystkie te rodzące się
pytania powodują nieufność przy poznawaniu Księgi Przemian i jej interpretacji zdarzeń.
Filozofowie i mędrcy chińscy wychodzili z założenia, że heksagram ułożony ("wylosowany") w
określonym momencie pozostaje w ścisłym związku z wszystkimi czynnikami składającymi się na ten moment. Każda
sytuacja jest unikatowa i podlegająca ciągłej przemianie, więc nie do powtórzenia. Symboliczny obraz, który
przedstawia nam wyrocznia pozostaje w jakościowej oraz czasowej zgodności z tą sytuacją i zawiera cały mikrokosmos
wraz z jego złożonością. Pytając wywieramy określony wpływ na jego układ, co determinuje wybór odpowiedzi
(heksagram). Czy jest to możliwe?..
Jednym z pierwszych zachodnich uczonych, którzy zainteresowali się I-Cingiem był psycholog
Carl Gustaw Jung. Podawał on proste przykłady potwierdzające istnienie takich niewidocznych zależności: Chwila
powstania jakiegoś przedmiotu wywiera na nim niezatarty ślad. Istnieją znawcy, potrafiący określić dokładnie
pogodę, miejsce, czas wzrostu i zbioru owoców, z których zrobiono wino kierując się jedynie jego smakiem, wyglądem
i zapachem. Podobnie: miejsce powstania, okres historyczny czy ręka rzemieślnika zostawiają trwały ślad na
tworzonym meblu, obrazie lub rzeźbie. Znawca sztuki potrafi wiele powiedzieć o oglądanym przedmiocie, warunkach w
jakich go stworzono. Oczywiście, do odnajdywania tych ukrytych zależności potrzebna jest odpowiednia wiedza oraz
zrozumienie procesu ich powstawania. Podobnie przy interpretacji odpowiedzi udzielanych przez Księgę Przemian
konieczne jest rozumienie, co może, a czego na pewno nam ona nie powie.
[RF]
|
Artykuły wybrane
Automasaż
Tao - filozofia w Taiji
Meridiany
Galerie wybrane
Sztuka Chin-ceramika
Park Nanguan
Pałac Letni cz.2
|